Österåker – där friheten är ännu större

Mitt inledningsanförande – Budgetfullmäktige 19 november 2018

Fru ordförande, ledamöter, åhörare på plats och via webben och radio;

Jag avser inleda med vad som gör att jag kan lämna över denna alliansbudget för antagande.

Den ekonomiska situationen i Österåker är fortsatt mycket god. Sedan 2010 har kommunen gjort stora överskott tack vare bland annat långsiktigt hållbara prioriteringar, ekonomisk styrning och en hög inflyttning med ökade skatteintäkter som följd.

Pensionsskulden är sedan förra året fullt ut finansierad. Det är endast ett fåtal kommuner där detta är ett faktum. Fonderade medel i resultatutjämningsreserven – att användas vid en konstaterad, djup lågkonjunktur – uppgår till närmare 180 miljoner kronor.

Vi österåkersbor står på en mycket stabil grund, både nu och inför framtiden. Ekonomiskt ansvarstagande skapar trygghet för invånare och våra offentligt finansierade verksamheter och ger oss manöverutrymme.

Förra året ökade invånarantalet med 467 personer. Per den sista augusti 2018 var vi 44 597 österåkersbor.  För budget- och planperioden 2019-2021 prognosticeras invånarantalet öka med 750-1000 personer per år. Österåker har en fortsatt relativ låg medelålder på 40 år.

Entreprenörsandan och företagandet är mycket högt. Med drygt 6000 företag registrerade i kommunen visar Österåkers företagare på just entreprenörskap. 39% av kommunens skatteintäkter kommer från anställda inom småföretag vilket ger Österåker en 1:a placering i länet och en tredje i landet i Företagarnas rapport om var jobben skapas. Arbetslösheten är bland de lägsta i landet – alla kategorier.

De ekonomiska förutsättningarna enligt kommunens planerings- och styrprocess, fastställd av kommunfullmäktige 2010 ingår att ta fram en tioårsprognos för varje mandatperiod. Syftet är att skapa ett underlag, som beskriver den långsiktiga ekonomiska utvecklingen i kommunen.

SKL förutspår att gapet mellan kostnadsökningar och skatteintäkter för landets kommuner hamnar på 59 miljarder kronor 2021.

Detta faktum är vi som sagt medvetna om sedan en längre tid varför vi förberett oss på att linjerna mellan kostnadsökningar och skatteintäkter ska hålla jämna steg.

Prognosen för LEP:en bygger på kommunens totala intäkter och kostnader med hänsyn till befolkningsutveckling, bostadsbyggande samt omvärldsfaktorer. Den långsiktiga strategiska planeringen ligger till grund för ett politiskt ställningstagande inför budget-och verksamhetsplan, i detta fall åren 2019-2021.

En god ekonomi är en förutsättning för att kunna förverkliga den politiska visionen. Det innebär att vi bygger upp en god ekonomisk hushållning för att kunna möta allt från oförutsedda konjunktursvängningar till demografiska förändringar.

Enligt kommunallagen ska det i budgeten för verksamheten och ekonomin anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Det ska finnas ett klart samband mellan resursåtgång, prestationer, resultat och effekter. Detta kräver en utvecklad planering med framförhållning och handlingsberedskap, tydliga och mätbara mål samt bra uppföljningssystem.

I enlighet med kriterierna för god ekonomisk hushållning har kommunen infört en ny modell för målstyrning.

God ekonomisk hushållning ur ett verksamhetsperspektiv innebär att kommunens medborgare får ut så mycket som möjligt för sina skattemedel och utifrån ett finansiellt perspektiv innebär det att morgondagens kommunmedlemmar kan försäkras samma servicenivå som dagens invånare utan att skattenivån höjs. För att kunna styra kommunens verksamhet ur ett finansiellt perspektiv krävs att finansiella mål sätts som i sin tur ska stödja kommunens verksamhetsplan. De övergripande finansiella målen har inför budget 2019 och plan 2020-21 utvecklats enligt nedan:

  • Budget ska upprättas så att intäkterna överstiger kostnaderna enligt kommunallagen.
  • Kommunens utdebitering hålls så låg som möjlig under 2019-2022. (För 2019 17:10.)
  • Kostnadsutveckling per invånare ska inte överstiga 3 % i snitt under mandatperioden.
  • Högst 50 % av pensionskostnader inkl. löneskatt avseende före 1998 som betalas ut årligen, kan finansieras av tidigare reserverade medel i eget kapital.
  • Minst 50 % av investeringsvolym som överstiger årets avskrivningar, ska finansieras med årets resultat och posten oförutsett och högst 50 % via realisationsvinster/ exploateringsintäkter och egna medel.
  • Årets resultat som överstiger 2 % av eget kapital ska reserveras för resultatutjämnings-reserv i balansräkning under posten eget kapital.

 

Mål- och resultatstyrning

Kommunen har under de senaste åren beaktat ”God ekonomisk hushållning” ur både finans- och verksamhetsperspektiv. Budget- och kvalitetsenheten ska verka för att ytterligare förstärka sambandet mellan resurs och resultat via mål- och resultatstyrning.

Resultatstyrning syftar till att förflytta fokus på perspektivet i målstyrningen från resurser och aktiviteter till vilka resultat/effekter som uppnås i verksamheternas service till brukaren.

Detta innebär att resultatet följs upp ur brukar/medborgarperspektiv. Styr- och uppföljningssystemet utvecklas genom att fokusera på hur man använder resurser och hur man kan utveckla verksamheten via uppföljning och analys.

Kvalitet och effektivitet ska utvecklas via uppföljning och analys. Högsta möjliga kvalitet i välfärdstjänster till lägsta möjliga kostnad. Idag finns stora skillnader för både kvalité och pris mellan och inom kommuner som inte är avsiktliga eller har en naturlig förklaring.

—–

Kommunstyrelsen har givit uppdrag att vision 2040 ska presenteras tillsammans med budget 2018 och plan 2019-2020.

Processen har försenats och ska redovisas tillsammans med ”Direktiv och anvisningar” i maj/juni 2019. Inför detta arbete ska hänsyn tas till både medborgarnas och medarbetarnas delaktighet.

Visionen ska genomsyra allt som görs i kommunen och varje beslut som fattas och visionen ska därmed bli ledande för budgetarbetet. Visionen tydliggörs genom Kommunfullmäktiges inriktningsmål och indikatorer tillsammans med modellen för ”Mål och resultatstyrning”.

Ledorden trygghet, valfrihet och en hållbar tillväxt samt en attraktiv skärgårdskommun som ska präglas av framtidstro, mångfald och öppenhet, har varit tongivande i arbetet med översiktsplanen. Dessa ledord utgör inspiration inför arbetet med kommunens nya Vision 2040.

 Respektive nämnd och styrelse får således i uppdrag att kommunicera Visionen 2040 till både medborgare och medarbetare genom fortsatt arbete med ”Mål och resultatstyrning” samt projektet ”Årets kvalitetskommun”.

—-

 

Med denna stabila plattform som grund presenterar Alliansen i Österåker budget för 2019 med plan för 2020-21, där verksamheterna tillförs drygt 94 miljoner mer än i föregående års budget, varav drygt 60 miljoner går till skolnämnden (förskola, skola och gymnasium) och 22 miljoner till vård- och omsorgsnämnden.

Alliansen i Österåker tar fortsatt stort ansvar för en god ekonomi och de satsningar som görs är avvägda, långsiktigt hållbara och ansvarsfulla.

För perioden 2018-2020 planeras investeringar på drygt 345 miljoner kronor. Investerings­volymen kommer att finansieras med egna medel. Tack vare god ekonomisk hushållning behöver ingen upplåning ske under perioden.

Kommunens välfärdstjänster levereras av både kommunens egen produktion och andra företag/utförare. Utförarna ges samma ekonomiska förutsättningar och konkurrerar på en gemensam marknad med kvalitet. Resultat ska mätas och analyseras hos alla utförare för att ge förutsättningar för en ständig utveckling.

Kvalitet och effektivitet handlar om att utifrån medborgares och brukares perspektiv genom förnyelse utveckla kvaliteten på välfärdstjänsterna till lägsta möjliga kostnad. Samverkan/samarbeten, processkartläggningar, digitalisering är exempel som har blivit vanligare att använda för att effektivisera verksamheter.

 

Satsningar och investeringar

De satsningar alliansen gör syftar till kvalitetshöjningar inom viktiga verksamhetsområden och är utöver pris-, löne- och volymförändringar.

Närmare två tredjedelar av de totala satsningarna – drygt 60 miljoner kronor – är riktade till förskola, skola och gymnasium. Pengen till förskola, förskoleklass, skola och fritids höjs med mellan 2,0 och 7,2 %, där pengen till förskoleklass är den som höjs mest.

Skolnämnden får bland annat i uppdrag att följa upp tidigare satsningar och utreda förutsättningarna för fler vuxna i skolan i syfte att avlasta lärare och minska lärares administrativa uppgifter.

Behov av ytterligare yrkesinriktade program i gymnasiet utreds. Syftet är att ge ökad valfrihet inom kommunen och ökade möjligheter att gå vidare till annan utbildning, t ex från språkintroduktion.

Ett skolmiljölyft genomförs för skollokaler och skolgårdar.

Den uppskattade fortbildningen av barnskötare till förskollärare ges förutsättningar för en ny utbildningsomgång under 2019.

Vård- och omsorgsnämnden får bland annat i uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa en kvalitetspeng till utförare som uppnår av kommunens uppsatta kvalitetsmål. En silviacertifiering har utretts och genomförs nu för demensvårdens undersköterskor under perioden 2019-21

Vidare ska förutsättningarna för att inrätta ett biståndsbedömt trygghetsboende (tidigare benämnt mellanboende) utredas ur både ekonomi- och verksamhetsperspektiv.

Ett uppdrag ges till Kommunstyrelsen att vidta åtgärder för att ytterligare förbättra företagsklimatet så att Österåkers kommun ska vara en av de 20 bästa företagarkommunerna i landet i Svenskt Näringslivs ranking, senast vid mandatperiodens utgång.

Armada Fastighet AB får i uppdrag att senast juni 2019 redovisa underhållsplan för idrottshallarnas nödvändiga upprustning i kommunen med hänsyn till dagens behov – det vi valt att kalla ”Hall-lyftet”

En helhetslösning för Hackstaområdet och sportcentrum tas fram. Vidare ska förutsättningar för att iordningställa fler omklädningsrum och förråd vid ishallen utredas.

Förutsättningarna för att etablera en ny simhall utreds i samråd med Kultur- och fritidsnämnden. Utredningen ska omfatta lokalisering och dess finansiering.

Kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda möjligheter till förlängning av Näsuddens naturreservat utmed Täljövikens strandäng.

Österåkersvatten AB får i uppdrag att planera för hämtning av grovsopor en gång per år. Bolaget får också uppdrag att uppföra en återvinningsstation på Ingmarsö.

Utgifter för investeringar för 2019 budgeteras till 135,8 miljoner kronor. Det är en ökning med 5,1 miljoner jämfört med föregående år.

Den kommunala skattesatsen föreslås för 2019 sänkas med 25 öre till 17:10:- per intjänad hundralapp. Inklusive landstingsskatt är det 29:18:- Det är lägst i hela landet!

 

Sammanfattning

Budgeten för 2019 med plan för 2020-2021 innehåller en rad kvalitetshöjande satsningar, där framförallt skolan, vården och omsorgen ges resurstillskott. Samtidigt ökar också investeringstakten. Detta i kombination med att individens frihet ökas ytterligare genom en skattesänkning.

Vårt ekonomiska läge i Österåkers kommun är som sagt fortsatt mycket gott och verksamheterna levererar hög kvalitet. Vår kommun kan i och med denna budget titulera sig som den kommun där den individuella friheten är störst.

Fru ordförande; Med dessa ord lämnar jag med stolthet över denna budget för antagande.

Det här inlägget postades i 1 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s