Österåkers kommuns remissvar angående kollektivtrafiken

Roslagsbanan Åkersberga stationDen 30/3 sammanträder Kommunstyrelsen och på agendan finns bland annat kommunens remissyttrande avseende kollektivtrafiken till Trafikförvaltningen med.
För oss som kommun är en högkvalitativ kollektivtrafik väsentlig då 6 av 10 pendlar ut från kommunen varje dag för att arbeta eller studera. Vi behöver goda kollektivtrafikförbindelser till Stockholm, Kista och Arlanda för att nämna några exempel.

Vad vi i kommunen ser som prioriterat är:

1) En snabb och smidig koppling till Arlanda. Vi är positiva till en utredning om förlängning av Roslagsbanan dit.

2) Att fortsätta utveckla tvärförbindelserna inom region nordost samt till Stockholm. Möjlighet till bytesfunktion i Sollentuna eller Häggvik för att kommuninvånare ska kunna genomföra ett snabbt och smidigt byte till pendeltåg.

3) Att utveckla utbudet som trafikerar Ljusterö både för buss och för kollektivtrafik på vatten.

4) Att se över bytespunkt Östanå så att Trafikverkets färjor matchar busstrafiken samt att tidtabellsbyten har en god synkning med skolornas terminer.

5) Att se över möjligheterna att utveckla linjer till Stockholm med tätare turer.

6) Att Österåkers kommun ska vara en och samma zon för att stimulera
kollektivtrafikresande än mer.

Det är av högsta prioritet att kollektivtrafikutbudet kommer att öka i kommunen för att gemensamma mål om ett ökat kollektivtrafikresande kan nås. Eventuella nedskärningar i kollektivtrafiken kan med stor sannolikhet komma att påverka fördelningen mellan olika trafikslag negativt.

Kommunen vill slutligen understryka vikten av kontinuerlig dialog. Vi förväntar oss att bli informerade i god tid angående förändringar som planeras, även de som inte omfattas av remissen. De trafikförändringar som genomfördes i december 2014 var inte förankrade hos kommunen och de indragna turerna på linje 624, 628 samt 628C har inneburit en påtaglig försämring för många resenärer. Kommunen anser att linjerna bör återfå den turtäthet som var innan bantningen av utbudet december 2014. För att minimera antalet passagerare som behöver stå behöver även bussarnas storlek ses över och planeras bättre.

Det här inlägget postades i 1 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s