Nu gör vi Roslagsbanan till en valfråga

Vi moderater är för Roslagsbanan!

Vi moderater är för Roslagsbanan!

Pressmeddelande
18 mars 2014

Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd Stockholms läns landsting
Leif Gripestam (M), kommunstyrelsens ordförande Täby
Michaela Fletcher Sjöman (M), kommunstyrelsens ordförande Österåker
Örjan Lid (M), kommunstyrelsens ordförande Vallentuna

Nu gör vi Roslagsbanan till en valfråga

Både tunnelbana och Roslagsbana är viktiga för de hundratusental invånarna i Nordöstra Stockholm län, som väntas växa med ytterligare 100 000 invånare de kommande 25 åren. Därför inleder Moderaterna nu en kampanj för att göra Roslagsbanan fortsatta upprustning och modernisering till en valfråga.

– Vårt budskap till invånarna i Stockholms län är tydligt. Alla trafikslag behövs när regionen växer. Och för människor som bor i nordösta länet är både en rustad Roslagsbana och utbyggd tunnelbana två viktiga framtidssatsningar. Det är vårt löfte till väljarna att stå upp för detta när andra aktivt motarbetar Roslagsbanans upprustning, säger Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd.

– Nordostsektorn väntas ha en mycket stark ökning av befolkning och arbetstillfällen framöver. Med oppositionens politik lämnas stora delar av Nordöstra Stockholm till sitt öde som hämmar transportmöjligheterna och den starka utvecklingen i Täby, säger Leif Gripestam (M), kommunstyrelsens ordförande Täby.

– Resandebehoven i Nordöstra Stockholm län kräver en förbättrad och utvecklad Roslagsbana som har tätare trafik och är mer kapacitetsstark. Oppositionens enkelspåriga fokus gör att Österåker inte kan fortsätta att utvecklas och expandera i den takt som behövs, säger Michaela Fletcher Sjöman (M), kommunstyrelsens ordförande Österåker.

– Roslagsbanan är blodomloppet i de nordöstra delarna av Stockholmsregionen. Den gör vardagen möjlig för alla som arbetspendlar, åker till och från skolan eller fritidsaktiviteten. För att Vallentuna ska kunna fortsätta att växa och få fler i arbete är en förbättrad Roslagsbana ett måste, säger Örjan Lid (M), kommunstyrelsens ordförande Vallentuna.

Bakgrund:
Varje dag reser tiotusentals människor med Roslagsbanan. En del pendlar till jobbet, andra till skolan eller fritidsaktiviteter. Gemensamt är att Roslagsbanan är viktig för att vår vardag ska fungera. Nu står vi inför ett vägval. Ska vi satsa på att rusta upp och modernisera Roslagsbanan – eller säga nej till en upprustning med risk för sämre trafik? För oss är valet enkelt. Roslagsbanan behövs.

* Den 12:e mars 2013 beslutade Moderaterna att fortsätta upprustningen av Roslagsbanan – Socialdemokraterna var emot.
* Moderaterna säger att Nordöstra Stockholms län behöver Roslagsbanan – Socialdemokraterna är emot.
* Moderaterna säger att Roslagsbanan kommer behövas innan och även efter att Tunnelbanan är utbyggd – Socialdemokraterna är emot.

För mer information
Claes Wersäll
Pressekreterare hos Christer G Wennerholm (M)
070-737 41 90
claes.wersall@moderat.se

20140318-060222.jpg

Det här inlägget postades i 1 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nu gör vi Roslagsbanan till en valfråga

  1. Johan Svedberg skriver:

    Valår – Nya visioner!
    Valår kräver inte i sig nya visioner, men ger tillfälle till förslag, nytänkande och bättre åtgärder för en del av Stockholm.
    Nordostsektorn, med kommuner som Vallentuna, Täby, Danderyd, Österåker, Vaxholm och Norrtälje, är en expansiv och viktig del av Stockholm och sektorn skulle kunna spela en större roll. Inte så att den politiska ledningen i Nordost saknar visioner. Tvärtom lyssna bara till följande;
    ”Mål för utvecklingen i Stockholm Nordost är att knyta samman nordostsektorns växande arbets- och bostadsmarknader med övriga stockholmsregionen, med de nordiska huvudstäderna och med övriga världen genom kraftigt förbättrad transportinfrastruktur.”
    ”50 000 nya arbetstillfällen skapas i ett differentierat och expansivt näringsliv.”
    ”100 000 nya innevånare”
    Det är bra med idéer men – är det verkligen prioriterat att knyta ihop t.ex. Vallentuna med resten av världen? Cirka. 50 000 nya arbetstillfällen är väldigt attraktivt men när man lyssnar på Stockholms Handelskammare och Företagarna så låter det som det knappast blir av så länge som man inte skapar en infrastruktur där t-bana ingår, ända bort till Arninge och via Täby.
    Etthundratusen nya innevånare, en ökning med ca. 43% över dagens nivå. Låter som ett massivt byggande i framtiden och behov av en helt ny trafikplanering. Finns den?
    Det finns för Stockholm och regionen mer angelägna saker att lösa och bland dessa ryms;
    – En framsynt infrastruktur som optimerar rörlighet och kopplar ihop vissa centra
    – Fler bostäder och även för studenter
    – Utbyggd sjukvård
    Stockholm är en mycket viktig del av Sveriges tillväxtmotor och det nationella skatteunderlaget. Här finns också ett antal centrala lärosäten och ett absorberande näringsliv som anställer vad högskolor producerar. Denna symbios måste smörjas, underlättas och därmed stöttas. En idé skulle kunna se ut som följande:
    Motorvägen E18 som är ett gissel för boende och skolor i Danderyd läggs i tunnel med infart i höjd med nya OK macken i vägkorset mot Edsberg. Tunneln slutar ungefär i höjd med Danderyds sjukhus entré men i nuvarande motorvägssträckning. På återstående sträcka fram till Stocksundet och bron bygger man över E18. Denna åtgärd adresserar ett allvarligt miljöproblem samtidigt värdefull mark lösgörs för något bättre.
    På den övertäckta biten av E18 byggs ett stort antal studentbostäder vilka får en strategisk placering med avseende på t-bana till Universitetet, KTH men även Karolinska.
    På delen framför Danderyds sjukhus och med viss sträckning norröver byggs sjukhuset kraftigt ut. Det nya Karolinska kommer att tappa ett stort antal vårdplatser och fokusera mer på avancerad sjukvård samtidigt som inflyttningen till Stockholm kraftigt ökar, idag med 2 busslaster per dag och ekvationen måste adresseras. Här kan vi då få ett mycket omfattande sjukhus med ett ökande upptagningsområde samtidigt som många nya arbetsplatser skapas. I tillägg bör man reservera ett antal av de tillkommande bostäderna till sjukhuspersonal för att göra arbetsplatsen än mer attraktiv.
    I den norra delen av E18, från Mörby Centrum och ned mot Danderyds kyrka som frigörs, bygger man bostäder och kontor. Hyresrätter och bostadsrätter. Genom detta skapar man ett verkligt underlag för det nya Mörby centrum som skall byggas.
    Javisst – ett stort ingrepp i Danderyds nuvarande struktur. Men den kan ske i ett område som redan idag borde förändras. Detta är enda området som kommunen kan bygga på och samtidigt skydda de traditionella grön- och villaområdena. Få kan tvivla på behoven av sjukvård, bostäder och förbättrad infrastruktur för i detta läge så är det självklart att t-bana grön linje över Solna/Karolinska dras vidare till Danderyd och sedan vidare mot Täby och Arninge kanske även Åkersberga i en framtid.
    Jag har diskuterat detta förslag med ett antal politiker och rikstyckare som omedelbart låtit mig förstå att allt är fel. Argumenten låter ”vem skall betala?”-”lägenheter för studenter är inte lönsamma”, ”Danderydsborna kommer aldrig acceptera en så stor förändring” ja listan kan göras längre. Men låt mig sluta med att bemöta några – förr eller senare måste sjukvården byggas ut i högre takt och närheten mellan KS och DS kan här vara en fördel, förr eller senare måste politikerna på allvar adressera miljöproblemen på E18 etc. och faktiskt göra något, förr eller senare måste bostäder för studenterna lösas och Danderyds närhet till SU, KI och KTH är attraktiv. Lönsamhetsargumentet håller inte, vi subventionerar över skattsedeln högre utbildningar som är allt viktigare för vårt land, att då även räkna in bostadskomponenten vore inte orimligt.
    Avslutningsvis – om regionens politiker är sysselsatta med att klura ut hur man skall ta sig från Täby C till Timbuktu så nöjer jag mig med att fundera på några mer jordnära och angelägna frågor….
    Johan Svedberg
    Danderyd

  2. Ping: Rusta upp eller rusta ned? | Moderaterna i Stockholms stad & län

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s