Verksamhetsbesök på Kanalhuset och ILSA

Jag förevisas lokalerna på Kanalhuset.

Jag förevisas lokalerna på Kanalhuset.

Verksamhetsbesöken avlöser varandra. Igår besökte jag två verksamheter vi har i kommunen för personer med funktionsnedsättningar; Kanalhuset samt ILSA.

Kanalhuset är inriktat på sysselsättning för personer över 18 år med psykisk funktionsnedsättning.

Man tillhandahåller olika gruppverksamheter. Man har en textilverksamhet där man väver, broderar, stickar, virkar och syr. En del går till försäljning, annat till ren välgörenhet. Bland annat har filtar, mössor m.m. deltagare stickat gått till BB-kliniker i Afrika. Det finns en snickeriverkstad där man kan snickra, måla och göra olika hobbyarbeten. Förutom handarbete kan man delta i hälsogrupp, servicegrupp, skrivarverkstad och sångkören ”Kanalkören”. Man har ett eget café och en bakgrupp som bakar till café och kök samt på beställning i mån av tid.

ILSA är en verksamhet inriktad på att få personer som har en funktionsnedsättning att komma in på arbetsmarknaden genom s.k. supported employment. Man har utvecklat sin egen modell som utgår från begreppen: begriplighet, hanterbarhet, meningsfullhet. ILSA erbjuder en del i daglig verksamhet med individuell placering ute på arbetsplats. Man upprättar genomförandeplan och utgår från den enskildes förutsättningar. Man har motivationssamtal och hjälper kunden att hitta jobb via annonser och matchningar.

Noteras bör i sammanhanget att företagen i Österåkers kommun har varit väldigt tillmötesgående och bidragit på ett bra sätt till att tillsammans med ILSA bryta utanförskapet för många personer!

Man konstaterade samtidigt att bland annat kommunen som arbetsgivare kunde ta ett större ansvar att ta emot ILSA-kunder. Detta är något jag ska arbeta för.

Jag tänker också arbeta för att någon form av förebyggande verksamhet/insatser för personer i åldrarna 16-18 inrättas. Där finns ett glapp idag.

Klart givande besök och jag vill tacka all personal som tog sig tid att träffa mig under mina besök på respektive enheter och speciellt tack till enhetschefen för båda verksamheterna –  Annie Hedin – för arrangemanget!

Det här inlägget postades i 1 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

