Startskottet för dubbelspårsutbyggnaden på Roslagsbanan!

Spadtag 1I går gick startskottet för den mycket efterlängtade kapacitets- och kvalitetshöjningen på Roslagsbanan; i form av dubbelspår, kurvrätningar, nya tågset m.m. Jag höll tal, där jag bland annat framhöll vikten av denna investering för österåkersborna och fick vara med att ta det symboliska första spadtaget tillsammans med SL:s VD Anders Lindström och projektledaren för Roslagsbanans utbyggnad Eva Anderling.

Stockholms län växer med – och beräknas fortsätta växa med – i storleksordningen 30 000–40 000 invånare per år. Detta motsvarar ca två fullsatta SL-bussar varje dag (för att ta ett kollektivtrafik-exempel). I snitt 7-8 av dessa ”kliver av” – varje dag – i någon av Stockholms Nordosts kommuner. För Österåkers del handlar det om 1-2.

60% pendlar ut från Österåkers kommun för att arbeta eller studera en vanlig arbetsdag. Vi är beroende av goda kommunikationer och hög framkomlighet – nu och i framtiden – för att klara tillväxt och bibehållen välfärd.

Vi österåkersbor har tre huvudsakliga sätt att pendla på. Bil, Roslagsbanan eller buss. Vår gemensamma politiska ståndpunkt är att andelen biltrafik ska minska till förmån för kollektivtrafiken. En kapacitets- och kvalitetshöjning för Roslagsbanan (med dubbelspår, nya tågset,  trafiksäkerhetshöjande och bullerdämpande åtgärder ) som nu arbetet är inlett med, är en synnerligen viktig pusselbit i kollektivtrafikutbudet.

Det kommer ge tätare avgångar, vilket ger ökad flexibilitet och större kapacitet.

Det kommer att bli ett mindre störningskänsligt system.

Hastigheten kommer kunna ökas och därmed restiden kortas.

Komforten kommer att bli bättre.

Allt sammantaget kommer få fler att välja att transportera sig med den miljövänliga Roslagsbanan, vilket möjliggör fler bostäder och en avlastning på vägtrafiksystemet.

Jag håller anförande om bland annat vikten av denna investering för regionen i allmänhet och Österåker i synnerhet!

Jag håller anförande om bland annat vikten av denna investering för regionen i allmänhet och Österåker i synnerhet!

Anders Lindström VD på SL

Anders Lindström VD på SL

Jag och Anders Lindström

Jag och Anders Lindström

Det här inlägget postades i 1 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Startskottet för dubbelspårsutbyggnaden på Roslagsbanan!

  1. Marie Andersson skriver:

    Banan blir bättre och bättre. Vad som saknas i ditt inlägg är information om hur man tänker underlätta för de som behöver ta bilen till tåget! Infartsparkeringar…. De som finns idag i Österskär, Tuna och kring Åkersberga Station räcker inte till nu ens. Snart börjar Täby bygga på Galoppfältet och i Roslagsnäsby. Var ska vi ställa bilen då?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s