Vad handlar det egentligen om?

Lotta Holmgren (M) ställer sig frågande till nivån på de politiska frågorna i vår kommun. Jag är mer än benägen att hålla med henne. Men vad handlar det om egentligen? Det handlar om en samling äldre herrar som troligen har för lite att göra och kanske dessutom inte gillar att en kvinna (Läs: Ingela Gardner Sundström) är mer skärpt*) än de själva
Det som förvånar mig är att man väljer att i lokalpressen gå ut och förtala varandra (de är ju faktiskt moderater).  Då handlar det om något annat!  Jag är också övertygad om att deras agenda inom  kort kommer att ändra fokus.  Dessvärre lär vi få leva med dessa herrar och deras sätt att föra politik(?), det viktiga är att inte falla i samma grop utan att med kommuninvånarnas bästa i siktet föra Framtidskommunen Österåker framåt genom väljarnas förtroende.

Men det återstår att se var herrarnas hinkar och spadar slängs nästa gång.  Lottas fråga är relevant. Är det sandlåda eller?

*) Mer skärpt, mer slipad, kunnig om det sk politiska spelet. Detta behöver ej betyda att det enbart är goda egenskaper.

Det här inlägget postades i Hink och spade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Vad handlar det egentligen om?

  1. Ping: Förtal? « (M)ichaela's

    • Gunnar Liljedahl skriver:

      Michaela,

      Jag har tyckt bra om dig, men nu fick jag anledning att ompröva.
      Det du inleder med hade jag inte väntat mig av dig. Det är 23 år sedan jag var med i politiken och tydligen representerar du en ”von oben” syn att kvinnor är de enda som är värda något i politiken. Detta var en bedrövlig skriftm tyvärr.
      Jag hade som jag sagt till dig, hoppats på dig.

      • michaelafletcher skriver:

        Bäste Gunnar,
        Det var tråkigt att höra. Men jag tror att du missuppfattat eller jag varit otydlig eftersom det sista jag har är en ”von oben stil”. Men sanningen ligger väl i betraktarens ögon. Alla gör vi våra misstag och missbedöminingar. Jag mina och andra sina. Så din första bedömning stämmer fortfarande.
        Med vänlig hälsning
        Michaela Fletcher Sjöman

  2. Håkan Westin skriver:

    Michaela, du skriver:
    ”Det handlar om en samling äldre herrar som troligen har för lite att göra och kanske dessutom inte gillar att en kvinna (Läs: Ingela Gardner Sundström) är mer skärpt än de själva
    Det som förvånar mig är att man väljer att i lokalpressen gå ut och förtala varandra (de är ju faktiskt moderater). Då handlar det om något annat! Jag är också övertygad om att deras agenda inom kort kommer att ändra fokus. Dessvärre lär vi få leva med dessa herrar och deras sätt att föra politik(?)…”

    Detta måste ju rimligtvis syfta på några personer, även om du inte nämner dem vid namn. Men du anklagar inte någon skriver du sen????

    Som sagt, jag har inte läst det ni syftar på i lokalpressen men bemöt argumantationen i stället för att fokusera på att vi gubbar utanför etablisemanget håller en debattnivå med mindre skärpa än kommunalrådet Gardner-Sundström.

  3. Håkan Westin skriver:

    Michaela,
    vem är det då som ”är mindre skärpt än kommunalrådet”? Jag ser tydligt ironin i ditt svar på mitt inlägg och jag har inga problem med den Michaela…. Det är inte jag som ställer upp i valet.

    • michaelafletcher skriver:

      Nu Håkan läser du in något som inte finns. Har jag någon gång nämnt ditt namn eller någon annans namn? Om du känner dig träffad står det för dig inte för mig. Jag håller inte på med ironi, jag är allvarlig när jag säger att jag är ödmjuk inför andra kunskaper. Min fråga var bara: Vad handlar det om egentligen? Jag vet ju inte jag kan bara gissa och tolka. Jag anklagar INGEN. Min förhoppning är att historia är historia och att kanske, kanske de som varit med tidigare inte lägger över det på nya engagerade kommuninvånare. Men det är kanske naivt av mig……

  4. Stefan Cronberg skriver:

    Bästa Michaela! Det var väl – tyvärr – mycket tack vare mig och Åke Sundling som raggade röster i Din provvalskampanj. I det fallet underskattade vi alla de skärpta kvinnor som är mantalskrivna i nymoderaterna i Österåker. Själv insåg jag det i tid och lämnade moderaterna. Tänk att detn bara är ett år sedan vi satt och myglade här på Tallsätra…

    • michaelafletcher skriver:

      Jag kommer alltid att vara glad för den draghjälp jag fått av både dig och Åke. Det smärtar, och förvånar, mig att du anser att det är på grund av mig du lämnat moderterna.
      Michaela

      • stefan skriver:

        Mitt beslut att lämna moderaterna efter mer än 40 år kan nog sammanfattas i:
        Tolgfors och försvaret. Schlingman och kvotering både i bolagsstyrelser och familjelivet. Arbetsrätten.
        Lokalt; den vettlösa planeringsivern till glädje för byggare och konsulter ledda av Sweco. Skattesänkningen i finanskrisens spår, hanteringen av de kommunala dagmammorna, flytten av Bergsätraskolan utan att ta hänsyn till problem som kommer att uppstå , samt när jag fick i julas höra talas om försöken att ändra de anställdas arbetstid; i strid med ett avtal som man inte ansåg existerade! Din under galgen omvändelse inträffade fört vid nmomineringsmötet i februari. Då var jag ur i tid så att säga. Ett råd! Dewlta i de diskussionsfora som finns härute på FB! Jag sänder en invitation!

      • michaelafletcher skriver:

        Hej Stefan,
        Tack för det och tack för inbjudan. Dessvärre har jag blivit ombedd att inte deltaga i gruppen om jag inte kunde ställa mig bakom ett antal kriterier som tex att vara politiskt obunden.

  5. Håkan Westin skriver:

    Jag är inte heller någon påhejare av personangrepp. Däremot måste man få kritisera personers agerande och handlingar utan att bli raljant kallad ”äldre herre” eller ”mindre begåvad än kommunalrådet”. Jag ar ibland fascinerad över den självgodhet, brist på ödmjukhet och insikt om att man även som moderat kommunpolitiker kan agera fel. Makten berusar och jag är långt ifrån säker på att den moderatledda majoriteten enbart har kommuninvånarnas bästa framför ögonen. Det är många Österåkersbor som är hjärtligt trötta på missbruk av kommunallagen och maktkoncentration till ett par personer. Rollspelet mellan politiker och tjänstemän är uppenbarligen inte heller klart för våra makthavare.

    Det är verkligen ”Time for a change” // Håkan

    • michaelafletcher skriver:

      Hej Håkan!
      Tack för dina synpunkter. För det första, jag är ledsen att du uppfattade att jag hänvisade till dig som äldre herre vilket naturligtvis inte är fallet i jämförelse är du ju rena ungdomen. Ej heller vill jag på något vis påstå att kommunalrådet skulle vara smartare eller mer begåvad än DU.
      Visst är det fritt att kritisera och ha synpunkter i sakfrågor, jag håller med. Men ingen kan väl säga att det endast varit sakfrågor som kritiserats i våra lokala media?!
      Jag har förstått att du har erfarenhet av fler partier än moderaterna, i sin helhet med dryga fem verksamma år som förtroendevald, så jag ställer mig med stor ödmjukhet och lyssnar till de som har mer erfarenhet än jag av att vara förtroendevald. I övrigt vill jag mena att min egen politiska vilja och ambition för att driva Österåker framåt sammanvägs av vad kommuninvånarna vill ha och vad den moderata gruppen ser är genomförbart i rådande ekonomiska läge. Vi ska leverera det kommuninvånarna vill ha allt enligt gällande lagar och regler.
      Än en gång tackar jag för dina synpunkter och gläds åt att du läser min blogg.
      Med förhoppning om en skön sommar
      Michaela

Kommentera

